Hoe kunnen we je helpen?

Hoe werkt Goodgift?

Een Goodgift is een cadeaubon waarbij de ontvanger zélf kiest naar welk goed doel de donatie gaat.

Je koopt een fysieke (Goodgift doosje) of digitale (PDF) Goodgift en schenkt deze aan je favoriete ontvanger. Hij/zij ruilt de cadeaubon in voor een donatie aan een goed doel naar keuze - een organisatie dat hij/zij belangrijk vindt. Het goede doel ontvangt het volledige bedrag binnen 1 maand.

Heb je nog een vraag? Of is er iets niet duidelijk? Bekijk hieronder de meestgestelde vragen.
Staat je vraag er niet bij of begrijp je het antwoord niet helemaal? Contacteer ons via hallo@goodgift.be en wij proberen je binnen de week verder te helpen!

MEEST GESTELDE VRAGEN

Wat is Goodgift?

Goodgift is een organisatie die via een online platform een origineel alternatief aanbiedt voor een cadeaubon. De cadeaubon voor élk goed doel. We willen zo giften aan goede doelen stimuleren en het aantal nutteloze cadeaus verminderen.

Een Goodgift is een cadeaubon waarbij de ontvanger het bedrag doneert aan een persoonlijke gekozen goed doel – een organisatie die hem/haar nauw aan het hart ligt.

Door een Goodgift te kopen vermenigvuldig je de waarde van je cadeau en maak je meerdere mensen blij: niet enkel de persoon die je geschenk ontvangt, maar ook het goede doel en iedereen die zich hiervoor inzet.

Hoe werkt Goodgift?

Je koopt een Goodgift aan via de bestelpagina. Je kiest de digitale cadeaubon of het Goodgift doosje - je bon in een mooie cadeauverpakking. Selecteer het aantal en het bedrag, vul je gegevens in en voer de betaling uit. Wij verzenden jouw Goodgift(s) binnen 3 werkdagen naar jou of rechtstreeks naar je ontvanger.

Zodra jouw favoriete ontvanger de Goodgift in handen heeft, kan hij/zij het bedrag aan een persoonlijk gekozen goed doel doneren. Jij hoeft verder niets te doen! Het gekozen goed doel ontvangt het volledige bedrag binnen 1 maand. Goodgift houdt hier geen kosten van af.

Kan ik een fiscaal attest ontvangen?

Neen, jammer genoeg kan je geen fiscaal attest ontvangen.

Volgens de huidige wetgeving kan je spijtig genoeg enkel een fiscaal attest ontvangen als je rechtstreeks een donatie doet aan een goed doel (en dit onder bepaalde voorwaarden).

Kan ik mijn organisatie toevoegen aan de lijst op Goodgift?

Natuurlijk! Dit proces bestaat uit 2 delen en wordt best gedaan door de officiële vertegenwoordiger van de vzw. Eerst vul je een formulier in via onze website. Wordt dit goedgekeurd, dan moet je de vzw nog verifiëren via ons betaalplatform, Stripe. Hiervan ontvang je een aparte e-mail.

Wanneer alles is goedgekeurd, kan je organisatie donaties ontvangen via Goodgift! Omdat wij een team van vrijwilligers zijn, kan de goedkeuring tot 1 maand duren.

Let op dat wij steeds het recht behouden om een aanvraag te weigeren. Lees hieronder meer over onze criteria.

ALGEMEEN

Wat is Goodgift?

Goodgift is een organisatie die via een online platform een origineel alternatief aanbiedt voor een cadeaubon. De cadeaubon voor élk goed doel. We willen zo giften aan goede doelen stimuleren en het aantal nutteloze cadeaus verminderen.

Een Goodgift is een cadeaubon waarbij de ontvanger het bedrag doneert aan een persoonlijke gekozen goed doel – een organisatie die hem/haar nauw aan het hart ligt.

Door een Goodgift te kopen vermenigvuldig je de waarde van je cadeau en maak je meerdere mensen blij: niet enkel de persoon die je geschenk ontvangt, maar ook het goede doel en iedereen die zich hiervoor inzet.

Hoe werkt Goodgift?

Je koopt een Goodgift aan via de bestelpagina. Je kiest de digitale cadeaubon of het Goodgift doosje - je bon in een mooie cadeauverpakking. Selecteer het aantal en het bedrag, vul je gegevens in en voer de betaling uit. Wij verzenden jouw Goodgift(s) binnen 3 werkdagen naar jou of rechtstreeks naar je ontvanger.

Zodra jouw favoriete ontvanger de Goodgift in handen heeft, kan hij/zij het bedrag aan een persoonlijk gekozen goed doel doneren. Jij hoeft verder niets te doen! Het gekozen goed doel ontvangt het volledige bedrag binnen 1 maand. Goodgift houdt hier geen kosten van af.

Hoe verschilt Goodgift van andere bonnen voor goede doelen?

Een Goodgift betrekt de ontvanger en verzekert dat de donatie gaat naar een organisatie dat voor hem/haar belangrijk is.

Vele goede doelen bieden geschenkbonnen aan voor zichzelf. Een Goodgift verschilt hierin omdat de ontvanger zelf kiest naar welk goede doel de donatie gaat.

Goodgift maakt liefdadige geschenken extra leuk: de ontvanger van de bon mag beslissen welke organisatie het geld krijgt. Goodgift biedt een ruime selectie aan goede doelen, dus er is iets geschikt voor iedereen.

Verdient Goodgift zelf iets aan de donaties?

Neen, Goodgift is een non-profit organisatie beheerd door vrijwilligers. Het gekozen goed doel ontvangt de volledige donatie. Wij houden hier geen kosten van af.

De betalingskosten, die wij moeten betalen om betalingen te ontvangen, nemen wij voor onze rekening.

Voor een fysieke Goodgift (Goodgift doosje), rekenen wij €5. In deze prijs zitten de Goodgift(s) in een mooie verpakking en de verzendkosten. Wij streven ernaar om deze kosten zo laag mogelijk te houden.

Het ontwikkelen/onderhoud van de website, het verwerken van de bestellingen en het promoten van ons initiatief gebeurt op vrijwillige basis.

Hoeveel Goodgifts kan ik bestellen?

Je kan tot max. 500 Goodgifts aankopen per bestelling. Wanneer je meer dan 500 bonnen wil bestellen, neem dan contact met ons op via hallo@goodgift.be.

Is er een minimum bedrag voor een Goodgift?

Ja, we hanteren een minimum bedrag van €5 per bon. Zo kan je bijvoorbeeld een ‘kleine’ Goodgift geven bij een meer traditioneel cadeau.

Maximaal hanteren we €200 per bon. Wil je een ander bedrag doneren? Neem dan contact met ons op via hallo@goodgift.be.

GOODGIFT SCHENKEN

Waarom een Goodgift schenken?

Wil je graag eens een originele cadeaubon geven? Heeft de persoon in kwestie alles al of is hij/zij maatschappelijk geëngageerd? Stop dan met zoeken en geef een Goodgift cadeau!

Door een Goodgift te geven doe je verschillende mensen plezier: niet alleen de persoon die de Goodgift ontvangt, maar ook het persoonlijk gekozen goede doel.

Door het schenken van een Goodgift stimuleer je de mensen rondom jou om meer te geven.

Hoe koop ik een Goodgift aan?

Je koopt een Goodgift aan via de bestelpagina. Je kiest de digitale cadeaubon of het Goodgift doosje - je bon in een mooie cadeauverpakking. Selecteer het aantal en het bedrag, vul je gegevens in en voer de betaling uit. Wij verzenden jouw Goodgift(s) binnen 3 werkdagen naar jou of rechtstreeks naar je ontvanger.

Wat is het verschil tussen een Goodgift doosje en de digitale bon?

Het Goodgift doosje is een fysiek geschenkdoosje met daarin de cadeaubon, zie foto.

De digitale bon is een PDF die je ontvangt in de e-mail. Deze kan je zelf afprinten en zo afgeven aan je favoriete persoon, zie foto.

De digitale bon is gratis. Voor het Goodgift doosje vragen we €5 om de kosten hiervan te dekken.

Als ik een Goodgift aan iemand schenk, geniet ik dan een fiscaal voordeel?

Neen, jammer genoeg kan je geen fiscaal attest ontvangen.

Volgens de huidige wetgeving kan je spijtig genoeg enkel een fiscaal attest ontvangen als je rechtstreeks een donatie doet aan een goed doel (en dit onder bepaalde voorwaarden).

Kan ik een factuur ontvangen?

Ja, duid in het bestelproces ‘bedrijf’ aan (i.p.v. particulier). Vul je bedrijfsgegevens in, incl. BTW-nummer. Het factuur kan je downloaden in de betaalbevestiging die wij je per e-mail sturen.

Ik heb een Goodgift doosje besteld, maar heb deze nog niet ontvangen. Wat nu?

Allereerst onze excuses voor het ongemak. Wanneer je wel een verzendbevestiging hebt ontvangen, maar je bon na één week nog niet werd afgeleverd door de post, is er waarschijnlijk iets misgelopen. Contacteer ons via hallo@goodgift.be en wij lossen dit zo snel mogelijk voor je op!

ZAKELIJK

Kan ik als bedrijf ook Goodgift(s) aankopen?

Ja, natuurlijk! Zoek je als werkgever nog een origineel bedrijfsgeschenk? Dan kan je zeker een Goodgift schenken. Ga naar onze zakelijke pagina en bestel je Goodgift(s). Je kan kiezen tussen een digitale bon of een Goodgift doosje. Kies het aantal en het bedrag, vul de nodige gegevens in en voer de betaling uit. Hierna bezorgen we je jouw Goodgift(s).

Kan ik als bedrijf een factuur krijgen?

Natuurlijk! Je factuur vind je terug in de ontvangstbevestiging die wij je per mail stuurden.

Ontvang ik als bedrijf een fiscaal attest?

Neen, jammer genoeg kan je geen fiscaal attest ontvangen.

Volgens de huidige wetgeving kan je enkel een fiscaal attest ontvangen als je rechtstreeks een donatie doet aan een goed doel (en dit onder bepaalde voorwaarden).

Echter, cadeaubonnen als relatie - of personeelsgeschenk zijn aftrekbaar en fiscaal voordelig*.

Relatiegeschenken: 50% fiscaal aftrekbaar
Personeelsgeschenken: 100% fiscaal aftrekbaar

*Binnen bepaalde grenzen. Raadpleeg steeds je boekhouder voor concreet advies.

Rekenen jullie administratiekosten aan?

Ja, Goodgift wordt volledig beheerd door een team van vrijwilligers. Aan bedrijven vragen wij een kleine administratieve bijdrage van 5%.

Dit wordt gebruikt om de ontwikkeling/onderhoud van de website, het verwerken van de bestellingen en het promoten van ons initiatief te kunnen blijven doen. Dankzij jouw steun kan ook ons platform blijven draaien!

Wat is de ‘Hall of Good’?

De ‘Hall of Good’ is een overzicht van alle bedrijven die al een Goodgift hebben geschonken.

Zij geven bijvoorbeeld jaarlijks een klein extraatje voor Kerst aan hun personeel of wanneer er eens een spreker op bezoek komt, krijgt hij/zij een Goodgift in plaats van die doos pralines.

Wil jij ook deel uitmaken van onze ‘Hall of Good’? Vergeet dan zeker niet al je gegevens in te vullen bij het bestelformulier.

GOODGIFT ONTVANGEN

Hoe wissel ik mijn Goodgift in?

Ga naar onze inwisselpagina en selecteer het goed doel waaraan jij het bedrag wil doneren. Klik op de doneerknop en vul je unieke code (links onderaan je bon) in. Het goede doel ontvangt de volledige donatie binnen 1 maand. We houden hier geen kosten van af.

Kan ik mijn donatie ook aan verschillende goede doelen schenken?

Neen, jammer genoeg kan je de donatie niet verdelen over verschillende goede doelen. Elke Goodgift kan aan 1 goed doel geschonken worden.

Wanneer zal de organisatie de donatie ontvangen?

Zodra je een goed doel kiest, ontvangen zij de volledige donatie binnen 1 maand. We houden hier geen kosten van af.

We brengen de gever van de Goodgift en het goede doel ook op de hoogte.

Hoe lang is een Goodgift geldig?

Elke Goodgift is geldig voor 12 maanden vanaf de dag dat deze besteld werd.

Indien je een Goodgift hebt die bijna vervalt en je de geldigheidsduur wil verlengen, contacteer ons via hallo@goodgift.be en we zullen bekijken of we de vervaldatum kunnen uitstellen.

Wanneer een Goodgift dreigt te vervallen contacteren we de gever om de ontvanger hieraan te herinneren. Wanneer de Goodgift hierna niet ingewisseld wordt en toch vervalt, gaat de donatie naar Goodgift vzw. De donatie wordt dan gebruikt om het Goodgift platform te ondersteunen.

Ik heb een Goodgift ontvangen, geniet ik dan een fiscaal voordeel?

Jammer genoeg kan je als ontvanger van een Goodgift geen fiscaal attest ontvangen.

GOED DOEL

Kan ik mijn organisatie toevoegen aan de lijst op Goodgift?

Natuurlijk! Dit proces bestaat uit 2 delen en wordt best gedaan door de officiële vertegenwoordiger van de vzw. Eerst vul je een formulier in via onze website. Wordt dit goedgekeurd, dan moet je de vzw nog verifiëren via ons betaalplatform, Stripe. Hiervan ontvang je een aparte e-mail.

Wanneer alles is goedgekeurd, kan je organisatie donaties ontvangen via Goodgift! Omdat wij een team van vrijwilligers zijn, kan de goedkeuring tot 1 maand duren.

Let op dat wij steeds het recht behouden om een aanvraag te weigeren. Lees hieronder meer over onze criteria.

Kan ik mijn organisatie verwijderen van Goodgift?

Vanzelfsprekend. We gaan ervan uit dat goede doelen donaties via Goodgift verwelkomen. Echter, indien je een officiële vertegenwoordig(st)er bent van één van de opgelijste liefdadige organisaties en je deze wil laten verwijderen van onze website, contacteer ons via hallo@goodgift.be en we zullen jouw vraag opvolgen.

Hoe kan ik, als bezoeker, zelf mijn favoriet goed doel toevoegen?

Jammer genoeg kan je enkel een goed doel toevoegen wanneer je zelf de officiële vertegenwoordiger bent van de organisatie.

Steun jij liever een goed doel dat nog niet op onze website staat? Stuur hen even een mailtje met de vraag of zij een aanvraag bij ons willen indienen. Zodra wij de aanvraag ontvangen en goedkeuren, wordt jouw favoriet goed doel toegevoegd.

Hier heb je een voorbeeld e-mail dat je kan gebruiken:

Onderwerp: Donaties ontvangen via de Goodgift cadeaubon

Beste heer/mevrouw,

Wil je ook graag extra donaties ontvangen? Via Goodgift.be kan dit makkelijk!

Goodgift.be is een online platform dat cadeaubonnen aanbiedt die de ontvanger aan een zelfgekozen goed doel kan schenken.

Ik heb zelf zo een cadeaubon ontvangen en zou deze graag aan jullie doneren. Maar omdat jouw organisatie nog niet tussen de te kiezen goede doelen staat, zou ik je willen vragen om jezelf toe te voegen aan de website. Je kan je aanvraag makkelijk indienen via het volgende formulier: https://www.goodgift.be/toevoegen/

Met vriendelijke groeten,
(jouw naam)

Welke criteria worden gebruikt om goede doelen te vermelden op Goodgift.be?

Wij hanteren de volgende voorwaarden:

  • Het goed doel is als vereniging zonder winstoogmerk (vzw) geregistreerd in België (met ondernemingsnummer). Feitelijke verenigingen komen niet in aanmerking.
  • De vzw wordt beschouwd als “goed doel” en staat in voor de levenskwaliteit van andere mensen/dieren en/of hun ecologische omgeving.

Komen niet in aanmerking: verenigingen die uitsluitend activiteiten organiseren voor hun eigen leden, politieke partijen, religieuze organisaties, onderwijsinstellingen (incl. oudercomités, ...), musea, vzw’s die opgericht zijn door de overheid, bedrijfsfederaties, werkgevers- en werknemersorganisaties, jeugdbewegingen, serviceclubs, goede doelen geregistreerd buiten België.

Vermelding op onze website houdt niet in dat Goodgift deze organisatie of haar doel steunt. Bovendien behouden wij het recht om eender welke organisatie te weigeren of te schrappen uit onze lijst.

Indien je verdere vragen hebt over onze selectiecriteria, contacteer ons via goededoelen@goodgift.be en we proberen je zo snel mogelijk te helpen.

Waarom moet ik mijn goed doel nog extra verifiëren via Stripe?

Sinds kort vraagt Stripe, onze betalingspartner, voor een extra verificatie om donaties via Goodgift te ontvangen. Volgens de antiwitwaswet zijn zij wettelijk verplicht de bedrijfsinformatie te verifiëren voordat zij geld kunnen overmaken. Helaas kunnen wij hier niets aan doen.

Stripe is één van ‘s werelds grootste betaalproviders vertrouwd door miljoenen organisaties. Dit is een betrouwbaar bedrijf en je gegevens worden goed beschermd. Wij, Goodgift, hebben geen toegang tot deze gegevens.

Oeps! Je browser wordt niet ondersteund!

Je browser (Internet Explorer 11) is verouderd

Met een verouderde browser kan je onze website helaas niet goed gebruiken. Voor de beste ervaring raden we je aan om over te stappen.

Ondersteunde browsers

Download de nieuwste versie van je favoriete browser: